Historia
Berners som bolag grundades 1925 och är idag en av Sveriges större privata återförsäljare inom Scania och Volkswagen Group. Men hur började resan? Följ med på en spännande historia bland radioapparater och lastbilar.
Berner & Co startas 1925 i Östersund, under en tid då transport främst sker med häst och vagn. Torsten Brolén tillsammans med skolkamraten Gunnar Öhrstedt och en farbror, Gunnar Berner, utgör den trio som leder verksamheten.
Inledningsvis ingick kontorsmaskiner och kontorsmaterial i utbudet. Man importerade en tysk skrivmaskin med namnet ORGA med vilken man uppnådde märkbar framgång. 1926 började radion få uppmärksamhet och man såg sin chans att erbjuda mottagningsapparater för de trådlösa sändningarna och man satte igång montering och bygge av radioapparater i egen regi.
1927 knöts ett avtal med Philips om ensamrätten att saluföra Philips radioapparater i Jämtland och Härjedalen. Samma år ombildas firman till aktiebolag och Torsten Brolén utses till verkställande direktör. Torsten Brolén kom sedan att leda företaget fram till sin bortgång 1962.
1928 tar Berners det stora steget in i bilbranschen och tecknar avtal med General Motors, där man får möjlighet att saluföra Oldsmobile, Buick och GMC lastbilar.
Berner & Co startas 1925 i Östersund. Inledningsvis ingick kontorsmaskiner och kontorsmaterial i utbudet.
Berners växer och blir återförsäljare av Opel som erbjuder betydligt billigare bilar än Buick och Oldsmobile. En kund på 1930-talet kunde köpa en Opel för 2625 kr (drygt hundra tusen kr i dagens penningvärde). Efter en tids kärvare tider med förekomsten av depression vänder konjunkturen och många nya modeller lanseras som väcker stort intresse, däribland Opel Olympia, Kadett och senare Kapitän.
För att bredda sortimentet sluts år 1934 ett avtal med Gävle Velocipedfabrik om tillverkning för Berners räkning en cykel med märket ”MASTER”, ett varumärke som under många år var inregistrerat hos Patentverket.
1937 byggde Berners den första bilverkstaden i Östersund som projekterats och byggts för sitt speciella ändamål. Verkstaden förlades till Köpmangatan 31 och var då den stod färdig den största i Norrland.
Köpmangatan 31, Östersund.
Under krigsåren avstannar nästan bilimporten helt från General Motors. Ett nytt avtal tecknas 1943 med Scania-Vabis för att bli återförsäljare av deras fordon, samtidigt som eran med General Motors tar slut. Berners ger sig nu in på lastbils- och bussmarknaden i högre utsträckning.
År 1945 kommer freden och strax därefter blir Berners återförsäljare av Citroën, Morris, Willys, Jeep och Allis-Chalmerstraktorer.
År 1948 tecknar Scania-Vabis avtal med Volkswagenverk i Tyskland och därmed kommer den nu så populära Volkswagen in på marknaden.
Traktordemonstration i Östersunds hamn.
- Under 1970-talet dyker det upp fler modeller av Volkswagen som visar sig bli väldigt starka på marknaden, nämligen Passat och Golf.
- Samhällets strukturomvandling gör bilen till en nödvändighet då många jobbar i, men bor utanför städerna.
- 1974 utökar Berners sin verksamhet genom företagsköp av Motor AB Halland i Halmstad med filial i Laholm.
- Omsättningen visar en brant stigande kurva och når 1974 i runda tal 50 miljoner kronor.
- 1976 börjar Berners sälja Audi och 1977 står en ny personbilsverkstad och utställningshall på plats på Hofvallen i Östersund. Anläggningen får nu en total golvyta om 8000 kvadratmeter.
Bilens Dag på Hofvallen under 70-talet.
Hofvallen, Östersund.
1983 förvärvas Bil & Bussföretagen i Sundsvall med filialer i Härnösand, Kramfors och Ånge vilket innebär att Berners blir en aktör som får ett utökat verksamhetsområde i mellannorrland. Bernerskoncernen blir genom förvärvet en av de största återförsäljarna inom Scania-och Volkswagengruppen i landet.
Utvecklingen runt tunga lastbilar och bussar med allt större fordon kräver en utbyggnad och 1984 invigs en ny lastbils- och busshall som tillåter hela fordonskombinationer att tas in för service och reparation.
I slutet av 1980-talet omsätter Bernerskoncernen 555 miljoner kronor och har ett medeltal anställda på 377 personer.
Hofvallen, Östersund.
- Berners blir år 1993 den första verkstaden i landet med behörighet att ”släcka tvåor”.
- Under 1990-talet släpps många nya bilmodeller såsom Audi A4, Audi A6 och nya versioner av Bubblan, även kallad Beetle.
- År 1995, efter 32 år som VD, överlämnar Walther Rasteby taktpinnen till sin son Stefan Rasteby på posten som verkställande direktör för AB Berner & Co.
- År 1998 är ett händelserikt år. Efter om- och tillbyggnad vid Hofvallen i Östersund flyttar hela Berners administration in på Hofvallen efter 68 års verksamhet på Storgatan 39.
- Samma år kan Berners glädja sig åt att vara marknadsledare i Jämtlands län för samtliga produkter –personbilar, transportbilar, lastbilar och bussar.
Stefan Rasteby och Walther Rasteby.
- År 2000 flyttar personbilsverksamheten inom Berners i Sundsvall från Fabriksgatan 20 till renoverade och tillbyggda lokaler i Birsta med en sammanlagd lokalyta närmare 6000 kvadratmeter.
- I januari 2001 sätts 30 gula bussar i trafik hos Stadsbussarna Östersund AB. Bussarna levereras av Berners och man kan stolt konstatera att det är den största enskilda order som företaget dittills fått.
- 2003 sker en ägarförändring då familjen Brolén övertar ägardelen till Motor AB Halland i Halmstad. Familjen Rasteby övertar samtidigt ägarskapet till AB Berner & Co och Berner & Co i Sundsvall AB.
- All verksamhet gällande lastbilar och bussar på driftsorterna i Östersund, Sveg, Sundsvall, Härnösand och Sollefteå läggs samman i det nybildade bolaget Berners Tunga Fordon AB.
- En nödvändig fokusering görs 2007 inom lätta lastbilar och bussar då ett Transportbilscenter invigs i Östersund.
- 2008 står även nya bilhallar för Audi och Volkswagen klara i Östersund vilket ger en rejäl förbättring av utställningsmöjligheterna.
- Även Skoda får 2009 bättre förutsättningar genom en anpassad utställningsyta i Östersund.
Berners i Birsta, Sundsvall.
- Decenniet kännetecknas av byggnation och expansion.
- Berners Däck & Bilvårdscenter byggs i både Östersund och Sundsvall och nya hallar och verkstäder invigs på löpande band.
- 2015 installeras supermoderna miljögodkända tvättanläggningar i både Östersund och Sundsvall. I de helautomatiska tvättarna återvinns allt spillvatten på ett effektivt och miljövänligt sätt, vilket betyder att vattnet i princip är drickbart efter reningsprocessen och att inget släpps ut på avloppsnätet.
- 2018 invigs en ny anläggning i Birsta i Sundsvall som innefattar både tunga fordon och lätta transportbilar och är därmed den första anläggningen i Sverige som inhyser både Volkswagen-och Scaniaprodukter i samma hus.
- 2019 tecknas ett viktigt avtal med Trönderbilene AS omfattande leverans av ett stort antal Scaniabussar och VW Crafter inom Länstrafiken.
Berners nya anläggning i Sundsvall för Volkswagen- och Scaniaprodukter.