Sponsring & PR
Sponsring är en viktig del i vår marknadsföring. Här hittar du vår
sponsringspolicy samt hur du går till väga föra att ansöka om sponsring.
Tillvägagångssätt vid ansökan om sponsring
- Läs igenom texten på den här sidan
- Stäm av checklistan i slutet och bedöm om du är aktuell för vår sponsring
- Om du är aktuell för vår sponsring, skicka din
ansökan via detta formulär
Definition av sponsring
Sponsring är en affärsmässig metod för
kommunikation, marknadsföring och försäljning. Sponsring bygger på ett
kommersiellt avtal mellan (normalt) två parter där ett företag betalar för
kommersiella rättigheter att utnyttja en association (med tex ett evenemang, en
person, en organisation, ett projekt etc).
Syfte med vår sponsring
Motiven för sponsring är att uppnå ett ömsesidigt utbyte av värden. Vi strävar efter att:
- Att öka kännedomen om Berners
- Attrahera nya kunder och göra affärer
- Attrahera nya medarbetare
- Utveckla nätverk
- Stärka befintliga och skapa nya kundrelationer
- Öka den interna stoltheten och engagemanget i Berners
Berners ska:
- Sträva efter att hålla oss till aktuella teman i våra sponsoravtal. Genom att de bilmärken som vi representerar har en stark koppling till sportens värld så ligger fokus under 2023 på sponsring inom sport och rörelseaktiviteter.
- Sponsra verksamhet där vi via föreningar, organisationer och lag når många människor.
- Sponsra väl etablerade verksamheter eller verksamheter som påvisar en långsiktig tanke och ambition med trovärdiga och långsiktiga mål.
- Berners sponsrar verksamheter inom de geografiska områden där vi verkar
- Alltid skriva avtal. Avtal signeras alltid av firmatecknare.
- Hellre sponsra få saker, men med stor kraft än många saker med lite kraft.
- Ses som ett långsiktigt samarbete.
Berners ska undvika:
- Sponsoravtal som inte ger utrymme för aktiviteter/kundträffar.
- Att sponsra extrema verksamheter som strider mot våra värderingar, etik, moral och miljö.
- Att sponsra politiska eller religiösa organisationer.
- Projekt som kan påverka Berners negativt.
Exponering i samband med sponsring
All sponsring och alla evenemang ska stärka bilden
av Berners. Exponeringen ska vara koncentrerad, tydlig och kraftfull. Vi vill
att många människor ska uppfatta och uppskatta vår medverkan.
Aktivering av sponsorskapet
Berners mål är att i varje sponsoråtagande också
vara en aktiv sponsor tillsammans med våra partners. Detta innebär att vi vill
möta människor och förmedla våra budskap på plats. Aktiviteter kan vara
kundträffar och möten med nuvarande och nya kunder. Alla sponsoravtal ska
innehålla en eller flera aktiviteter där vi möter t ex medlemmar, ledare,
publik, ungdomar, föräldrar och övriga sponsorer. Det kan vara tillfällen där Berners
produkter och tjänster ger ett mervärde till publiken i form av information
eller upplevelser.
Testa ditt projekt
Här kan du testa ditt förslag till sponsorsamarbete. Om du svarat ja på samtliga frågor är du välkommen att gå vidare och fylla i en ansökan. Om du svarar nej på en eller flera frågor bör du se över ditt förslag.
- Når din verksamhet många människor?
- Kan din verksamhet erbjuda bra aktiviteter för våra kunder och intressenter?
- Finns det en naturlig koppling mellan din verksamhet och vår verksamhet?
- Finns det möjlighet till andra motprestationer (t ex marknadsplatser, exponering)?
- Är du beredd på ett långsiktigt samarbete?