Inspiration

Bingo Rimérs Volkswagen Kurierwagen 181

Tack vare nya reservdelar och lite extra kärlek från Berners Transportbilsverkstad i Östersund är Bingo Rimérs Volkswagen Kurierwagen 181 redo för vägarna igen.

Margareta Björk

Margareta Björk

Content Manager

Bingowagen

När fotografen och entreprenören Bingo Rimér fick problem med sin Volkswagen Kurierwagen 181 kontaktade han Berners Transportbilsverkstad i Östersund. Efter en hel del verkstadsarbete och lite extra omvårdnad är den ovanliga tyska ökenjeepen återigen redo för nya äventyr.

Det började med att Bingo Rimér såg ett inlägg på sociala medier om Berners arbete med en Volkswagen Pickup från 1975. Det var Transportbilsverkstadens gemensamma teamprojekt där de totalrenoverade en ljusblå klassisk pickup från Volkswagen. 

Det ledde till att Bingo kontaktade Berners för att få hjälp med sin egen Volkswagen-pärla, en Volkswagen Kurierwagen 181.

- Det är jättekul att vi fick förtroendet och det är ett bevis på att vi gör ett bra arbete. Vi lagar ju inte bara nya bilar utan tar oss även an mycket äldre modeller, säger Robin Persson, verkstadschef på Berners Transportbilar i Östersund.

Teamen på Berners verkstäder består av både nyutbildade och mer erfarna tekniker som har jobbat länge i branschen. Det gör att man kan ta sig an denna typ av äldre bilmodeller likväl som en nyproducerad elbil.

- Vi har kunskapen eftersom många på verkstäderna har jobbat länge hos oss och till och med har varit med och jobbat med de här bilarna tidigare, säger Bjarne Värme, försäljningschef Volkswagen Transportbilar på Berners.

Bingos ögonsten, som han kallar Bingowagen, är en Volkswagen Kurierwagen 181 från 1969 som han har fått ärva av sin pappa. Bingos pappa tog med bilen från Tyskland till Sverige som flyttgods och den blev sedan registrerad som en lätt lastbil. Vid den tiden gjordes en förändring i bilens konstruktion, där det fällbara baksätet permanent svetsades i nedfällt läge.

Bilen ställdes av under 80-talet och blev stående fram till 90-talet då Bingo tog med sig bilen när han flyttade till Stockholm. Tack vare bilens enkla men väl fungerande teknik behövdes då bara ett tändstiftsbyte och ett nytt batteri efter att ha stått stilla i ett garage i tio år.

Under åren har Bingo pysslat om sin bil med ny lackering, ny sufflett och nya däck.

- Den är väldigt unik och jag tror inte att det finns så många av den modellen kvar i det skicket, därför var det extra kul att få jobba med den, säger Robin Persson, verkstadschef på Berners Transportbilar i Östersund.

När Bingo kom med sin gamla pärla till oss var den i ett slitet skick. Den gick dåligt, var registrerad som lätt lastbil och hade inget baksäte. Så förutom att ge bilen en massa kärlek har vi bytt batteri och generator då bilen varken hade ström eller laddade. Vi bytte förgasare och bränslefilter för att bilen gick ojämnt, monterade nya fördelare, ställde in tändningen och monterade ett nytt avgassystem. 

Vi bytte även tätningar för att få stopp på oljeläckaget. Vi monterade ett nytt baksäte, gjorde en service och bytte torkarblad - och besikta om bilen. Till sist utförde vi en grundlig rekond på pärlan.

Och Bingo själv är mer än nöjd med resultatet.

- Vilket otroligt fint arbete som gjorts av hela teamet på Berners. Så mycket kärlek och omtanke för min fina veteranbil. Jag är så tacksam, säger Bingo Rimér.

"Väldigt roligt att hålla på med de här äldre pensionärerna till bilar."

Bingo Rimérs bil var en frisk fläkt i det dagliga verkstadsarbetet på Transportbilsverkstaden. De som arbetat med bilen har uppskattat att få jobba med en bil som har en rik historia och själ. Och att få hjälpa till med att hålla den här typen av äldre bilar i bra skick är roligt och något av en kulturgärning.

- Vi tycker det är väldigt roligt att hålla på med de här äldre pensionärerna till bilar. Det ger ett mervärde till jobbet att få hålla på med något annat än nya bilar emellanåt, säger Bjarne Värme, försäljningschef Volkswagen Transportbilar på Berners.

Det stora jobb som Transporbilsverkstaden gjorde med deras Volkswagen Pickup från 1975 ledde till bra kontakter och expertkunskap om var man hittar de bästa reservdelarna till den här typen av projekt. Ett tips till er som har ett projekt där hemma som ni skruvar på är Classic VW Up North i Skellefteå.

Här nedan ser du bilder fotade under arbetets gång.

Mer om Volkswagen Kurierwagen 181:

  • Modell 181 togs fram för militärt bruk i slutet på 60-talet, som ett billigt, enkelt och robust transportfordon. Den civila versionen såldes i Tyskland som Kurierwagen 181, men kallades i folkmun för Kübelwagen likt förlagan från andra världskriget. Över 90 000 bilar byggdes mellan 1968 och 1983.
  • Tekniken i bilen är enkel och bygger på delar från Typ 1 och 2, Folkvagnen och Folkabussen. Den bredare sportmodellen Karmann-Ghia fick bidra med bottenplattan, modell 181 behövde vara bred nog för att transportera fyra välbyggda soldater i stridsmundering.
  • Markfrigången var väl tilltagen, och tack vare låg vikt var bilen riktigt duktig att ta sig fram; tvåhjulsdrivning räckte eftersom motorn satt bakom de drivande bakhjulen.